Kun iso rekka tulee tiellä vastaan, sitä pelkäävä siskoni koira kyyristyy jännittyen taakseni. Rekan suhahdettua ohitse koira kävelee hiukan eteenpäin ja tärisee hetken aikaa poistaen itsestään tilanteen aiheuttaman jännityksen. Sen jälkeen koira on ihailtavan rento ja valpas yhtä aikaa. Kuten eläimissä, myös meissä ihmisissä on tämä luonnollinen taito toipua stressaavista tilanteista. Ihmettelen meidän kykyä kestää sitä kaikkea, mitä elämä runsaskätisesti jokaiselle tarjoilee. Toisaalta vielä enemmän omien kokemusten myötä ihastelen kiitollisuudella sitä meihin luotua kykyä palautua siitä kaikesta!

Jos estämme stressaavassa ja traumaattisessa tilanteessa syntynyttä biokemiallista energiaa eli latausta purkautumasta, kehomme jää eräänlaiseen oikosulkutilaan, jossa aivot käskevät kehoa pysymään valppaana ja hälytystilassa. Tällöin kehomme ei kykene noudattamaan luonnollista jännittymisen ja levon rytmiä. Mielemme voi olla jatkuvasti huolestunut tai kireä. Miksi emme sitten yksinkertaisesti salli latauksien purkautua kuten eläimet tekevät, jos niiden lajinmukaista käyttäytymistä ei estetä? Sitä olen paljon viime vuosina pohtinut.

Elämämme aikana syntyneet alitajuiset uskomukset siitä, mikä kulttuurissamme on normaalia ja mikä ei, ovat yksi syy, miksi tukahdutamme luonnollisen palautumiskykymme toimimisen meissä.  TRE – stressinpurkuliikkeiden (Tension & Trauma Releasing Exercises) avulla tämä luonnollinen tärinä/värinämekanismi saadaan käyntiin. Yksinkertaisen ja tehokkaan TRE menetelmän kehittäjä on tri David Berceli, kansainvälisesti tunnettu stressin- ja traumanhoidon asiantuntija. Hän on työskennellyt monilla maailman konflikti – ja luonnonkatastrofialueilla opettaen TRE-menetelmää yli 20 vuoden ajan. Tätä menetelmää on nyt käytetty yli 40 maassa menestyksekkäästi purkamaan kroonista stressiä ja traumaperäisen stressihäiriön oireita.  Suomessa TRE – menetelmän opettaminen aloitettiin vuonna 2009.   

Lihasten värinä on merkki aivoille siitä, että vaaraa ei enää ole.  Näin voidaan vapauttaa syviä kroonisia lihasjännityksiä, joita on syntynyt jännittävien tilanteiden seurauksena. Tavallisia kehon purkautumiskeinoja ovat myös erilaiset raajojen liikkeet ja venytykset, joita ei tehdä vaan ne vain tapahtuvat itsestään. Kuitenkin niin, että ne voi halutessaan tietoisesti lopettaa ja estää.

Olemme kokonaisuus, joten se, mikä vaikuttaa kehoon, vaikuttaa myös mieleen, ja päinvastoin. Vapinan lisäksi TRE:n harjoittaminen voi siksi aiheuttaa myös tunteiden purkauksia ja mieleen voi tulla muistikuvia traumaattisista tilanteista. Tällöin kannattaa kertoa niistä turvalliselle lähimmäiselle tai ammattiauttajalle. Tämä auttaa meitä eheytymään kipeistä kokemuksista myös mielen tasolla.   

Itse tutustuin tähän menetelmään 8 vuotta sitten. Jo muutamia kertoa TRE stressinpurkuliikkeitä tehtyäni tajusin, että tämä on huikea menetelmä juuri minulle. Harjoittelun myötä lihasjännitystä poistui kehosta, päänsäryt vähenivät ja paniikkihäiriöoireet loppuivat vähitellen kokonaan. Olen antanut tämän vapauttavan palautumismekanismin minussa toimia yksin ja yhdessä toisten kanssa. Turvallisen ihmisen läsnäolo, kosketus ja sanat ovat välillä tuoneet tarvittavan turvan prosessissani. Opiskelin TRE ohjaajaksi neljä vuotta sitten.

TRE:n harjoittaminen lisää kehotietoisuuttamme. Kehon tunnottomuus vähenee ja turvallisuuden tunne kehossa voi vahvistua. Vähemmän huolta ja ahdistusta, enemmän kestävyyttä sekä vähemmän ihmissuhdekonflikteja ovat esimerkkejä TRE menetelmästä kertovilla kansainvälisillä nettisivuilla  www.traumaprevention.com mainituista raportoiduista hyödyistä. Monet TRE menetelmää harjoittavat ovat minun laillani kokeneet elämänlaatunsa parantuneen. Lihasjännityksen vapautumisen myötä energiaa riittää elämästä nauttimiseen.

Oikein kohdattuna traumaattinen kokemus voi auttaa meitä laajentamaan maailmankatsomustamme. Myötätuntomme muiden kärsimystä kohtaan syvenee, ja voimme tuntea suurempaa kiitollisuutta. Traumasta toipuneena emme katso maailmaa enää pelokkaasti, vaan alamme kohdata maailman kasvavalla rohkeudella ja luottamuksella. Koen eläväni nyt levollisemmin tässä hetkessä. Olen kiitollisempi ainutlaatuisesta elämänlahjasta ja suhtaudun kärsimyshistoriaani myönteisemmin.  Siksi haluan sydämestäni myös jakaa tietoa tästä ihmeellisestä palautumiskyvystä, vapauttavista värinöistä.